سياوش پيرياني مدرس اصول داستاننويسي:
سياوش پيرياني مدرس اصول داستاننويسي كه در سراي اهل قلم حضور داشت، گفت: نويسندگي خلاق بهترين روش براي آموزش نوشتن به دانشآموزان است، در اين شيوه هرگز با كمبود سوژه روبرو نخواهيم شد.
وي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره شيوهها و سازوكارهاي نوشتن گفت: دو شيوه خلاق و رسمي براي نوشتن وجود دارد و شيوه خلاق بهترين روش، براي آموزش نوشتن دانشآموزان است. وي تصريح كرد: اگر از يك دانشآموز بخواهيم به شيوه رسمي مقاله بنويسد، شايد نوشته او از يك صفحه تجاوز نكند، اما نوشتن خلاق ذهن مخاطب را چنان درگير ميكند و سبب مي شود او خيلي زود دست به قلم برده و بنويسد. اين مدرس دانشكده صدا و سيما خاطرنشان كرد: براي نوشتن خلاق ميتوانيم فهرستي از اشياء و يا موجودات گردآوري را كنيم و سپس لايههاي واقعي آن را كنار بزنيم و شروع به نوشتن كنيم، در اين شيوه هرگز با كمبود سوژه براي نوشتن روبرو نخواهيم شد. وي با بيان اين مطلب كه در نويسندگي خلاق با كمترين زمان ممكن ميتوان به بالاترين كارايي رسيد، گفت: با توجه به سرعت روزافزون علم، ديگر برنامههاي آموزش نويسندگي را با برنامههاي بلندمدت نميتوان پيش برد. اين مدرس افزود: يكي از شيوههاي نويسندگي خلاق طرح سؤالهاي متعدد است، حتي سؤالها شايد خيلي جدي نباشند و پاسخي منطقي براي آن نتوانيم بيابيم ولي طرح اين سؤالها، ذهن را آماده نوشتن ميكند. البته براي نوشتن رسمي، چنين شيوهاي پيشنهاد نميشود. پيرياني در پايان گفت: اين روش در نوشتن شعر نيز جواب ميدهد و در ابتدا ميتوان با كنار هم گذاشتن دو و يا چند كلمه دور از ذهن و ايجاد رابطه بين آنها فضاي جديدي ايجاد كرد كه پيش از اين كمتر تجربه شده است. |
+ نوشته شده در شنبه بیست و سوم مرداد ۱۳۸۹ ساعت 9:35 توسط مهدي فروزان مهر
|